Východzím podkladom pre spracovanie cieľov politík kvality vzdelávania na Vysokej škole Danubius bol zákon č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania a o zmene a doplnení zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o zabezpečovaní kvality“) a zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vedenie VŠD týmto dokumentom demonštruje pripravenosť a záväzok zabezpečovať a permanentne zlepšovať kvalitu poskytovaného vzdelávania a zlepšovať všetky procesy vplývajúce zo štandardov kvality vzdelávania.
Vedenie VŠD a zamestnanci používajú vyvážený a objektívny súbor ukazovateľov výsledkov pre preskúmavanie neustáleho zlepšovania vo všetkých oblastiach poslania VŠD tak, aby poznali priority kľúčových interných, ale aj externých zainteresovaných strán. Pravidelne posudzujú, rozvíjajú a zlepšujú systém zabezpečovania kvality implementáciou štandardov kvality vzdelávania na vysokých školách, vrátane hodnotenia vhodnosti doteraz využívaného súboru ukazovateľov výsledkov v záujme zvyšovania budúcej výkonnosti. Svoje rozhodnutia opierajú o konkrétne a spoľahlivé informácie a využívajú všetky dostupné znalosti k tomu, aby boli schopní vysvetľovať a interpretovať súčasnú aj predpokladanú výkonnosť procesov podľa systému štandardov kvality vzdelávania. Poskytujú zainteresovaným stranám vysokú mieru dôvery aj tým, že identifikujú a riadia strategické, prevádzkové a finančné riziká. Chápu a rozvíjajú zásadné oblasti spôsobilosti.
Vedenie VŠD má identifikované rôzne skupiny externých zainteresovaných strán, vytvárajúcich tzv. okolie. Zavádza vhodné prístupy predvídanie a pochopenie rôznych požiadaviek zainteresovaných strán a reaguje na tieto požiadavky. Vedenie má transparentný a zodpovedný prístup vo svojom správaní voči zainteresovaným stranám a spoločnosti ako celku. Zabezpečuje transparentnosť podávania finančných i nefinančných správ zástupcom zainteresovaných strán a príslušným riadiacim orgánom. Skúma vhodnosť a účinnosť spolupráce s externými zainteresovanými stranami, vrátane spolupráce na nutných inováciách, a zmenách atď.
Vedenie VŠD a riadiaci pracovníci inšpirujú svojich zamestnancov a vytvárajú prostredie k ich angažovanosti, splnomocňovania, zlepšovania a zodpovednosti. Podporujú prostredie, ktoré pomáha na vysokej škole generovať nové nápady a spôsoby myslenia tak, aby boli garantované inovácie a všestranný rozvoj. Chápu, že dosiahnutie trvalej výhody závisí od schopností rýchleho učenia sa a pružného reagovanie na zmeny. Podporujú svojich učiteľov a zamestnancov v dosahovaní plánovaných cieľov tým, že vhodným a časovo primeraným spôsobom oceňujú ich úsilie, propagujú, komunikujú a podporujú rovnaké príležitosti a rozmanitosť.
Politiky kvality vzdelávania sú založené aj na pochopení potrieb a očakávaní zainteresovaných strán. Vedenie školy a riadiaci pracovníci ich zhromažďujú a tvoria analýzy ktoré potom slúžia ako vstupy k rozvoju a preskúmavaniu svojej stratégie a podporných politík. Identifikujú, analyzujú a chápu externé ukazovatele, ako sú napr. trendy v globálnej a lokálnej ekonomike aj v spoločnosti, ktoré môžu ovplyvniť budúci vývoj VŠD. Chápu a predvídajú dlhodobé i krátkodobé dopady zmien v politických, zákonných a regulačných požiadavkách. Používajú vhodné prístupy k identifikovaniu zmien v externom prostredí a ich zohľadňovanie v budúcich scenároch svojho rozvoja. Systematicky preskúmavajú vhodnosť a účinnosť zberu a analýzy informácií o požiadavkách zainteresovaných strán.
VŠD analyzuje trendy vo vývoji vlastnej výkonnosti s cieľom pochopiť svoje súčasné aj potenciálne schopnosti plnenia strategických cieľov. Analyzuje údaje a informácie, ktoré sa týkajú súčasných aj potenciálnych kompetencií partnerov tak, aby zistila, či a akým spôsobom by tieto kompetencie mohli prispieť k rozvoju spôsobilosti VŠD. Analyzuje dopady nových technológií a postupov na celkovú výkonnosť VŠD. Porovnáva svoju výkonnosť s určenými benchmarkermi a ďalšími dobrými príkladmi partnerských vysokých škôl za účelom poznania vlastných silných stránok a oblastí na zlepšovanie.
Vedenie VŠD jasne definuje úroveň výkonnosti svojich pracovníkov, vyžadovanú v záujme dosahovania strategických cieľov. Zosúlaďuje plány rozvoja svojich pracovníkov so stratégiou, organizačnou štruktúrou, novými technológiami a prístupmi, ako aj s hlavnými procesmi. Prispôsobuje svoju organizačnú štruktúru k dosahovaniu strategických cieľov. Zapája zamestnancov do rozvoja personálnej stratégie, politík a plánov v oblasti ľudských zdrojov, zavádza kreatívne a inovatívne prístupy. Riadi nábor, kariérny rozvoj, mobilitu a nástupníctvo prostredníctvom vhodných politík s cieľom zabezpečenia spravodlivého zaobchádzania, rovnosti príležitostí (rodovej rovnosti). Využíva prehľad o názoroch pracovníkov a iné formy spätnej väzby od zamestnancov a študentov k trvalému zlepšovaniu. Vedenie VŠD zlaďuje odmeny za prácu, benefity a podmienky zamestnania so stratégiou a politikami. Zaisťuje svojim zamestnancom bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. rešpektuje a využíva rôznorodosť svojich pracovníkov.
Efektívne plánuje rozvoj a udržiavanie talentovaných zamestnancov. Posudzuje výkonnosť pracovníkov a pomáha im túto výkonnosť zlepšovať. Riadi transfer znalostí skúsených pracovníkov k pracovníkom mladším. Rozvíja zručnosti a kompetencie pracovníkov s cieľom zabezpečiť ich budúcu mobilitu a uplatniteľnosť na VŠD . Zabezpečuje, aby pracovníci boli vybavení potrebnými znalosťami, kompetenciami, informáciami a zdrojmi, a mohli tak maximalizovať svoje prínosy a pod.
Vedenie VŠD komunikuje celkové strategické smerovanie tak, aby bolo garantované, že pracovníci chápu a sú schopní preukázať svoj prínos k trvalému úspechu. Umožňuje a podporuje vzájomné zdieľanie informácií, vedomostí a najlepšej praxe a podporuje dialóg na všetkých organizačných úrovniach VŠD. Vytvára kultúru neustáleho zlepšovania efektivity spolupráce a tímovej práce. Dôraz sa kladie na spájanie teórie s praxou. Spolupráca so zamestnávateľskými združeniami, asociácimi, zväzmi a pod. je založená na korektnej spolupráci.
Vedenie VŠD a Správna rada, ako aj riadiaci zamestnanci sú si vedomí, že pri návrhu a realizácii študijných programov musia prihliadať aj na uplatniteľnosť absolventov v medzinárodných organizáciách. Preto intenzívne komunikujú ponuku svojich študijných programov vo svetových jazykoch a využívajú na to všetky dostupné komunikačné prostriedky. Vo väzbe na tieto hlavné ciele sa navrhujú a realizujú špeciálne študijné programy pre zahraničných študentov. Pre podporu a rozvoj vzťahov so zahraničnými organizáciami zriaďujú špeciálne organizačné útvary a pod. Dôraz na internacionalizáciu sa tiež odráža v publikačnej činnosti akademických pracovníkov.
Procesy vedy, výskumu a ďalších tvorivých činností sú na VŠD veľmi intenzívne podporované zo strany vedenia. Realizácia týchto činností je rozvíjaná a udržiavaná na úrovni optimalizácie plnenia akreditačných požiadaviek.
Tvorivá činnosť učiteľov je nevyhnutnou súčasťou ich pôsobenia na vysokej škole. Výstupy publikačnej činnosti sú systematicky sledované a vyhodnocované za jednotlivca, ale aj za VŠD. Rôznorodosť tvorivých aktivít sa individuálne odlišuje, niektorí učitelia sa viac sústreďujú na výskumné aktivity, iní na tvorbu učebných textov a pomôcok, ďalší publikujú formou monografií, recenzovaných či registrovaných príspevkov a článkov v časopisoch a konferenciách, ktoré sú indexované v databázach Scopus, Web of Science, ERIH + pod., Prípadne realizujú ďalšie formy tvorivej činnosti.
Správna rada a vedenie VŠD uplatňujú finančnú stratégiu, politiku a procesy riadenia finančných zdrojov tak, aby podporovali celkovú stratégiu VŠD a zaručovali finančnú stabilitu. Súčasne navrhujú procesy finančného plánovania, riadenia, vykazovania a preskúmavania s cieľom optimalizovať využívanie zdrojov na všetkých úrovniach riadenia. Prideľujú zdroje tak, aby zabezpečili predovšetkým dlhodobé potreby, než len krátkodobý úspech. Správna rada a vedenie školy otvorene poskytuje vysokú mieru dôvery zainteresovaným stranám vďaka včasnej identifikácii a riadenie finančných rizík.
Správna rada a vedenie VŠD efektívne riadi životný cyklus a fyzickú bezpečnosť svojich hmotných aktív a systematicky, kontinuálne meria a minimalizujú negatívne dopady svojich činností na bezpečnosť a životné prostredie a to ako v miestnom, ako aj v globálnom meradle.
Vedenie VŠD a vedúci pracovníci aktívne a kontinuálne využívajú výsledky prieskumov požiadaviek zainteresovaných strán, ako vstupy pre návrh a zlepšovanie procesov vzdelávania. Podľa možnosti a dopytu rozširujú ponuku študijných programov s ohľadom na budúce potreby zainteresovaných strán. Učitelia a riadiaci pracovníci kladú v procesoch vzdelávania dôraz na aplikáciu, rozvoj a vnútorné preskúmavanie účinnosti hĺbkových prístupov k učeniu. Vhodným spôsobom sa dokumentujú procesy vzdelávania a meria ich výkonnosť nastavenými ukazovateľmi v štandardoch kvality. Učitelia vhodným a objektívnym spôsobom preverujú vedomosti a zručnosti študentov.
Vysoká škola podstupuje pravidelné externé hodnotenie zabezpečovania kvality podľa ISO modelu 9001:2015 s cieľom uistiť sa, že vnútorný systém kvality vysokej školy je rozvíjaný a implementovaný v súlade so štandardmi pre vnútorný systém kvality vzdelávania na vysokej škole.
doc. Ing. Džalal Gasymov, PhD.
Predseda Správnej rady VŠD, sr.o.
v.r.
prof. Ing. Peter Plavčan, CSc.
Rektor
v.r.