Tieto zásady špecifikuje požiadavky a poskytujú usmernenie na vytvorenie, implementáciu, udržiavanie, preskúmanie a zlepšovanie systému manažérstva proti korupcii. Systém môže byť samostatný, alebo môže byť integrovaný do celkového systému politík manažérstva kvality Vysokej školy Danubius. V súvislosti s činnosťami vysokej školy sa dokument zameriava na tieto oblasti: na korupciu vykonávanú súkromnou vysokou školou; na korupciu zo strany personálu vysokej školy konajúceho v jej mene alebo v jej prospech; na korupciu zo strany partnerov; na korumpovanie vysokej školy; na korumpovanie personálu vo vzťahu k činnostiam vysokej školy; na korumpovanie partnerov vecného vzťahu vysokej školy vo vzťahu k činnostiam iných organizácií; na priamu a nepriamu korupciu (napríklad na úplatok ponúkaný alebo prijatý prostredníctvom tretej strany alebo treťou osobou).
Dosiahnutie tohto cieľa je podporované vytváraním takých inštitucionálnych, právnych a spoločenských podmienok, ktorými sú odmietané akékoľvek prejavy korupčného správania a každé korupčné konanie sa účinne postihuje. Kľúčovým významom na vysokej škole í je uplatňovanie zásady nulovej tolerancie korupcie. V súvislosti s touto zásadou sa nesmú zľahčovať alebo prehliadať ani prejavy korupčného správania riziká, ktoré by mohli umožniť vznik korupcie alebo vytvoriť priestor či príležitosť na jej spáchanie. Tieto zásady obsahujú aj prevenciu proti možným rizikám, ktoré sa vzťahuje na korupciu. Zásady však nemôžu poskytnúť ubezpečenie, že korupcia nenastala alebo že sa korupcia vo vzťahu k vysokej škole nevyskytne, pretože korupčné riziko nie je možné úplne odstrániť.
Článok 1
Cieľ a oblasť platnosti
Dokument slúži ako záväzný návod pre všetkých zamestnancov vysokej školy pri realizácii procesov a činností s cieľom na antikorupčné opatrenia a transparentnosť. Dokument obsahuje podrobný popis všetkých prvkov protikorupčného manažérskeho systému, resp. odvoláva sa a demonštruje aplikáciu normy ISO 37001:2019 v rámci vysokej školy a jej súčastí.
Dokument slúži ako záväzný návod pre všetkých zamestnancov vysokej školy pri realizácii procesov a činností zameraných na antikorupčné opatrenia a transparentnosť.
Hlavnú zodpovednosť za vytvorenie, udržiavanie a zlepšovanie antikorupčného systému v rámci vysokej školy majú členovia vedenia vysokej školy. Systém manažérstva proti korupcii má kritériá navrhnuté na identifikáciu a vyhodnotenie korupčného rizika a na jeho prevenciu, odhaľovanie a spätnú väzbu.
Zásady protikorupčného manažmentu (ďalej len ZPKM) sú zdokumentované najmä formou:
- Pracovného poriadku VŠD pre pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a nepedagogických zamestnancov;
- Štatútu VŠD
- Etických kódexoch
- Ostatnými internými predpismi zdieľajúcimi procesy ZPKM.
Článok 2
Zásady a kritériá protikorupčného manažmentu (ZPKM)
Hlavnú zodpovednosť za vytvorenie, udržiavanie a zlepšovanie ZPKM v rámci vysokej školy má rektor vysokej školy. Plnenie týchto zásad sa preukazuje nasledovnými kritériami:
- zabezpečením, že ZPKM je vytvorený, implementovaný, udržiavaný a preskúmavaný
- pre primerané riešenie rizík korupcie,
- zabezpečením integrácie požiadaviek ZPKM do všetkých procesov vysokej školy
- určovaním vhodných a primeraných zdrojov na efektívne fungovanie ZPKM,
- internou a externou komunikáciou ohľadom protikorupčnej politiky vysokej školy,
- zabezpečením, že ZPKM je vhodne navrhnutý na dosahovanie cieľov,
- riadením a podporovaním personálu podieľajúcom sa na efektívnosti ZPKM,
- propagovaním kultúry proti korupcii v rámci vysokej školy a jej súčastí,
- propagovaním potreby neustáleho zlepšovania ZPKM
- umožňovaním podávania návrhov na zlepšenie zo strany zamestnancov vysokej školy,
- podnecovaním používania postupov o podozrení a skutočnej korupcii,
- zabezpečením, že žiadna osoba nebude čeliť hrozbám, diskriminácii, alebo disciplinárnemu konaniu z dôvodu nahlásenia porušenia alebo podozrenia z porušenia politiky školy proti korupcii alebo z dôvodu odmietnutia zapojiť sa do korupcie.
Článok 3
Komunikácia protikorupčnej politiky a protikorupčného manažérskeho systému
Vedenie vysokej školy schválením Politiky kvality prijalo záväzky aj v oblasti podpory protikorupčnej politiky a ZPKM.
S politikou ZPKM sú oboznamovaní všetci zamestnanci školy, ktorí svojim podpisom deklarujú porozumenie a akceptáciu voči tejto Politike.
Interná komunikácia o protikorupčnom správaní prebieha predovšetkým:
- na pracovných poradách (na úrovni vedenia školy a fakúlt
- zverejnením informácií o ZPKM a jeho zmenách,
- preskúmavaním ZPKM 1x ročne,
- analýzou korupčných rizík,
- plnením opatrení z interných auditov.
- zverejňovaním informácií o ZPKM na webovom sídle vysokej školy,
- zverejnením zoznamu prijatých darov,
- informovaním o zákaze prijímať dary zo strany zainteresovaných strán.
Článok 4
Faktory ovplyvňujúce realizáciu protikorupčnej politiky
Základné faktory, ktoré môžu pomôcť pri realizácii ZPKM vysokej školy alebo ohroziť jej úspešnosť boli identifikované použitím SWOT analýzy. Ako dôkazný základ sa použili výsledky posúdenia korupčných rizík, ktoré boli identifikované pre celú vysokú školu:
SILNÉ STRÁNKY
faktory, ktoré majú priaznivý vplyv na realizáciu ZPKM
- prejavená vôľa bojovať proti korupcii a znižovať korupčné riziká;
- pilotné zavedenie systému manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001 na vysokú školu;
- zavedenie systému manažérstva kvality pre efektívne riadenie realizovaných procesov;
- prijaté etické kódexy ;
- podpora vedenia pri vypracovaní a zavedení protikorupčného manažérskeho systému
- v podmienkach vysokej školy do praxe;
- zriadenie tímu pre implementáciu protikorupčného manažérskeho systému;
- záujem zamestnancov oznamovať podnety a podozrenia korupčného správania.
faktory, ktoré majú nepriaznivý vplyv na realizáciu ZPKM
- nízka dôvera zamestnancov v účinnosť uplatňovania protikorupčných pravidiel v praxi;
- nedostatočné vedomosti o efektívnych postupoch boja proti korupcii a protikorupčnej prevencie zo strany zamestnancov vysokej školy;
- obava zamestnancov oznamovať nekalé praktiky a s tým súvisiaca nízka pravdepodobnosť odhalenia prípadného korupčného správania;
- uplatňovanie protikorupčných pravidiel a morálnych zásad v organizácii je často vnímané
- ako formálne;
- nie je zavedený postup na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti na efektívnu ochranu oznamovateľov;
- komplikované a nejednoznačné riadenie interných procesov
faktory, ktoré sú príležitosťami podporujúcimi realizáciu ZPKM
- zvyšujúci sa tlak verejnosti na riešenie problémov spojených s korupciou;
- spolupráca s medzinárodnými organizáciami pri výmene skúseností a dobrej praxe v oblasti boja proti korupcii a protikorupčnej prevencie
faktory, ktoré z okolitého prostredia ohrozujú realizáciu ZPKM
- prevažujúci pesimistický postoj časti verejnosti k odstráneniu korupcie,
- vysoká miera tolerancie drobnej korupcie zo strany verejnosti;
- nízka ochota oznamovať korupciu z dôvodu neistoty spôsobenej obavou z odvetných krokov;
- zdokonaľovanie korupčných schém ako reakcia na protikorupčné opatrenia;
- chýbajúca nestrannosť či nezaujatosť pri výbere a medializácii podozrení z korupčného konania;
- neexistencia jasných pravidiel pre lobbing , dary, ovplyvňovanie verejnej politiky a legislatívneho procesu;
Slabé stránky sú faktory, ktoré sú nepriaznivé a v prípade ich pretrvávania môže byť realizácia a úspešnosť protikorupčnej politiky oslabená. Na zmenu tohto stavu je potrebné prijať zodpovedajúce opatrenia.
Hrozby sú zároveň významnými korupčnými rizikami a mohli by byť prekážkou k dosiahnutiu protikorupčných cieľov a úspešnému vykonávaniu protikorupčnej politiky vysokej školy. Na zmiernenie ich vplyvu a minimalizáciu je nevyhnutné prijať osobitné opatrenia, pričom je nevyhnutné posilňovať spoluprácu a súčinnosť aj v spolupráci so zainteresovanými stranami.
Článok 5
Postupy pri zamestnávaní
Proces personalistiky je v kompetencii Správnej rady, rektora a dekanov fakúlt. Postupy výberu zamestnancov sú popísané v pracovnom poriadku a vysokoškolskom zákone .
Nevyhnutná kompetentnosť pozícií, ktoré majú vplyv na ZPKM, je určená v menovacom dekréte a v pracovnom poriadku.
Pracovný poriadok upravuje požiadavky na dodržiavanie ZPKM, ďalej v jednotlivých dokumentoch ako napr. Etické kódexy a pod.
Odmeňovanie zamestnancov vysokej školy je plne v kompetencii predsedu Správnej rady VŠD. Okrem fixnej mzdy pozostáva aj z osobného ohodnotenia, ktoré navrhujú priamy nadriadení zamestnanca na základe jeho písomného návrhu.
Podmienkou vyplatenia je aj absencia incidentov a konfliktov spojených s korupčným správaním.
Vysoká škola u zamestnancov buduje povedomie, že za žiadnych okolností nebudú negatívne
postihnutí v prípade, ak sa odmietnu zúčastniť činností, pri ktorých oprávnene vnímajú riziko
korupcie, resp. v dobrej viere nahlásia akúkoľvek protispoločenskú činnosť.
Každý nový zamestnanec je oboznámený zo všetkými dokumentmi, ktoré vydala vysoká škola a je povinný ich rešpektovať, čo deklaruje svojím podpisom na zázname o oboznámení sa a akceptácii týchto dokumentov,
Článok 6
Priority ZPKM VŠD
Protikorupčné zásady sú postavené na prioritách a cieľoch, ktoré vychádzajú z priorít protikorupčnej politiky SR.
Priorita 1:
Posilňovať postavenie VŠD ako dôveryhodnej inštitúcie, ktorá svojou činnosťou presadzuje
a chráni verejný záujem prostredníctvom zmenšovania priestoru a príležitostí pre korupciu.
Priorita 2:
Vytvárať a posilňovať protikorupčné prostredie.
Priorita 3:
Zvyšovať efektívnosť protikorupčného riadenia v podmienkach procesov realizovaných VŠD.
Článok 7
Riadenie korupčných rizík
Ako predpokladané zdroje korupčného rizika by sa mohli považovať nasledovné faktory:
a) nie je prijatá jednoznačná protikorupčná politika ;
b) nie sú jasne definované postupy protikorupčnej prevencie a boja proti korupcii a oznamovania podozrení;
c) nie sú jasné pravidlá a postupy na sankcionovanie korupčného správania a porušovanie etických zásad;
d) nie je dostatočne budované povedomie zamestnancov o etickom správaní, konflikte záujmov a prevencii korupcie;
e) nie sú prijaté pravidlá pre prípady prijímania a ponúkania darov a pohostení;
Treba však zdôrazniť, že identifikované korupčné riziko neznamená, že už dochádza ku korupcii alebo s ňou súvisiacej protispoločenskej činnosti. Toto riziko iba naznačuje, že existuje priestor, príležitosť alebo vhodné podmienky na uskutočnenie korupcie.
Článok 8
Monitorovanie, hodnotenie a aktualizácia ZPKM
Účelom monitorovania je zistiť mieru úspešnosti vykonávania protikorupčných opatrení a mieru uistenia o dosiahnutých zlepšeniach na všetkých úrovniach riadenia vysokej školy. Pri monitorovaní sa prostredníctvom Etickej komisie VŠD priebežne zbierajú údaje a informácie o stave vykonávania opatrení zainteresovanými subjektmi, ktorými sú všetky útvary vysokej školy Pri monitorovaní, ako aj vyhodnotení, sa berú do úvahy najmä informácie poskytnuté organizačnými útvarmi vysokej školy a relevantnými zainteresovanými stranami. Pri hodnotení sa berie do úvahy aj určenie nedostatkov (slabých stránok), ktoré majú nepriaznivý vplyv na schopnosť identifikovať, zmierniť a prípadne eliminovať korupčné riziká. Zároveň sa identifikujú príčiny nevykonania alebo nedostatočného vykonávania opatrení. Takisto sa uvedie, aké zlepšenia sa dosiahli a aké sú trendy a poučenia pre ďalšie obdobie.
Článok 9
Včasná reakcia
Predseda Etickej komisie VŠD by mal reagovať včas a zodpovedajúcim spôsobom na prípadný výskyt korupčného rizika alebo korupčného (neetického, podvodného alebo protiprávneho) konania. V prípade zistenia korupčného rizika, alebo správania okamžite prijme opatrenie na jeho oslabenie/odstránenie. Voči zamestnancovi, u ktorého zistí, že sa úmyselne podieľal alebo podieľa na vzniku korupčného rizika alebo sa dopustil korupčného správania vedie konanie (napr. disciplinárne). Rovnako prijme opatrenie v prípade zistenia systémových chýb (napr. nedôsledného nastavenia procesov), ktoré predstavujú korupčné riziko.
V Sládkovičove 30.11.2020
Doc. Ing. Ďzalal Gasymov, PhD.
predseda Správnej rady VŠD
v.r.
Prof. Ing. Peter Plavčan, CSc.
rektor VŠD
v.r.
Doc. PhDr. Ján Králik, CSc.
predseda Akademického senátu VŠD
v.r.